vineri, 14 decembrie 2012

Dă-ne Doamne minte!

        Bă oameni buni, zici că au înnebunit cu toţii. De când au început Sărbă(u)torile, procentajul de oameni beţi pe metru pătrat a crescut simţitor. Zici că-i poartă Dracu' tocmai acum în perioada asta. Şi nu numai băuţi şi foarte băuţi, "pişaţi" pe ei de beţi. Caută scandal, dorm cu capetele pe masă, îşi înjură părinţii şi pe toţi cei de lângă ei, mai mare dragul. Cele mai folosite sunt înjurături de Dumnezeu şi de Maica Sfântă, de parcă toţi îşi încearcă norocul acum. De alea cu "să mă trăznească" ce să mai vorbesc. Este un personaj în Zlatna, pe numele lui de cod "Caz de Moarte, Pătru", care după ce se îmbeată bine, merge la baie şi se roagă în oglindă şi îşi zbiară cu voce tare numele de cod. Vezi Doamne, el e pocăit şi cam sfios, am impresia că realizează că face greşeli  şi se roagă la foc automat ca să fie iertat. Când e crâşma plină, mai iese şi afară să-şi facă ritualul, nu de alta dar nu poate ţine baia prea mult ocupată din cauza băutorilor de bere.
          Acum îşi amintesc toţi de nevestele divorţate, de cum la futut unul şi altul, la figurat desigur, de cum furau de prin uzină când aveau un loc de muncă unde se putea şi bea, toate problemele acestea existenţiale fiind înecate în paharele cu tărie, amestecate desigur cu bere, pentru a obţine efectul scontat. Pleacă apoi împleticindu-se, după ce au oripilat toţi clienţii din bar cu poveştile lor, slobozindu-se în faţa barului (dhe, de unde să mai ştii pe unde e ascunsă baia), ameninţându-şi familia, şefii trecuţi, actuali şi viitori, iar a doua zi, la prima oră, revin să-şi continue demenţa bahică cu o faţă uşor ruşinată, care însă dispare rapid. În această perioadă nu mai contează mâncarea, televizorul, campionatul de fotbal, nici măcar armata sau politica, tot ce contează e băutura şi efectul ei imediat. De parcă au restanţe de achitat, trebuie să facă un număr de zile în care să fie knock-out într-un an.
         După ce se capsează bine, se apucă de colindat. Pe voci. Fiecare pe a lui. Nici nu încep la timp, nici nu sunt în aceeaşi gamă, dar nici versurile nu le cunosc, nu de alta dar nu trebuie să recunoască toată lumea colindele. Apoi se laudă, care a fost "birău" pe la el prin sat, care are vocea cea mai încântătoare sau mai puternică, apoi trec la altele care nu sunt neapărat de sezon: care a fost cel mai bun la "folbal" pe vremuri, care ştie preţurile exacte la fetele "acelea", care ştie kilometrii exacţi între localităţi, care e cel mai tare bărbat din oraş. Sunt în stare să plece imediat la prima sală de forţă să dea concurs la "împins". Că la halbere şi coniac-canoe sunt toţi campioni mondiali şi olimpici.
       În perioada asta se ajută toţi unul pe altul, spre deosebire de restul anului. La comandat. "Comanzi tu sau comand eu? Comand eu, da o trecem la tine". Oamenii devin altruişti. " Poţi bea tu berea mea, mai e doar ceva pe fund şi s-a încălzit, oricum îmi mai iau una". Oamenii devin mai inimoşi. "Dacă îţi dau un picior în cur, îţi sare stomacul în inimă". Oameni devin mai buni unii cu alţii. "Când îmi vine pensia îţi dau şi eu o bere, dacă îmi dai tu una acum". Oamenii devin mai îngrijoraţi de problemele vecinului. "Pe unde ţi-a umblat nevasta aseară, tragea-i-aş o....". Toţi vecinii se ajută. "Hai pe la mine să mă ajuţi cu o damigeană de vin, parcă nu se mai termină". Oamenii devin mai responsabili. "M-aş duce acasă, da nu vreau să mă vadă a mea cât îs de beat". Oamenii devin mai strângători. "Nu ai cumva un leu, să beau şi eu o bericică?".
         Spre deosebire de Paşti, la Crăciun e mult mai greu. Nu ştiu cine o făcut prostul obicei, să mergi cu colinda, bei pe gratis ce e drept, dar măcar unul trebuie să ştie colinzile. La Paşti e mai simplu. Tot ce trebuie să faci e să nu uiţi spray-ul acasă. La Crăciun trebuie să te îmbeţi cât mai repede, ăla care rămâne ultimul treaz trebuie să ştie şi colinda.
          Dă-ne Doamne minte şi repere pe drumul către casă. Şi dacă se poate, umple frigiderul cu ceva alcooale cât timp suntem plecaţi. Unde suntem plecaţi ? La crâşmă, bineînţeles.

Sursa foto aici.

Atât am avut de zis. Mă duc că mi s-a uscat gâtul.

1 comentarii:

  1. Api mai Adi,dupa cum arata "omu' " din poza asta ce te mai miri de "porcii" de pe strada? Au ajuns porcii la putere frate.Sa ma cac in satra lor.Si cu asta nu mai zic nimic.Doamne ajuta-ne !

    RăspundețiȘtergere

Scrie aici. De bine, de rău, numa' scrie...